Milost Vám a pokoj bratři a sestry v Kristu,
pan farář Mach pro Vás vyrobil sborový velikonoční list. Nuže, můžete se začíst …
Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Prusinovicích
Přerovská 174, 768 42 Prusinovice
Mobil: 724 739 686
https://cceprusinovice.cz
Bankovní účet: 227 225 204 / 0300
Milost vám a pokoj od Toho, který je, který byl a který přichází.
Zjevení Janovo 1, 4
Slovo požehnání
Milí přátelé v Kristu,
za ten uplynulý rok, kdy celý svět bojuje s koronavirovou pandemií, velmi zvláštním způsobem ožila kniha Janova zjevení. Přesněji snaha vidět v tom co postihlo celý svět to, o čem přesně píše Jan. Jako by kdysi Jan napsal nějaký jízdní řád konce světa a ten se teď začal dít. Velmi často tu knihu vnímáme jenom jako děsivou, plnou hrůzy, knihu, která nahání strach a úzkost. Ale jaká jsou první slova, která Jan adresátům píše? „Milost vám a pokoj od toho, který je, který byl a který přichází.“
Milost a pokoj, to má od hrůzy a děsu daleko. To jsou přece slova plná lásky a náklonnosti. Je to pozdrav a mnohem víc než jen pozdrav, víc než jen nějaké přání. Je to požehnání, kterým jsou posluchači ujištěni, že je jim dána milost a pokoj. A protože milost a pokoj přichází od toho, který je, byl a bude, tak se ta milost a pokoj už projevují. Tehdejší čtenáři tohle moc potřebovali slyšet. Spis je adresován sedmi sborům v Malé Asii, křesťanům, na něž tenkrát doléhala krutá vláda císaře Domiciána. Císař křesťany nelítostně a tvrdě pronásledoval. Křesťané byli v nemilosti císaře i svého okolí, měli strach o život, zakoušeli bezmoc, žili ve velmi nepokojných časech.
Milost Vám a pokoj. Toto by z Janova sdělení mělo v naší krizi zaznívat především.
Milost Vám a pokoj
- Milost Vám a pokoj, kteří bojujete s nemocemi, se strachem.
- Milost Vám a pokoj, kterým někdo umírá a Vy se s ním nemůžete ani rozloučit.
- Milost Vám a pokoj, kteří jste přišli o práci a dostali jste se na hranici chudoby.
- Milost Vám a pokoj, kteří jste frustrovaní a zoufalí, až Váš vztek přechází v agresi.
- Milost a pokoj i Vám milé děti, které jste za ten rok ztratily kus svého dětství.
- Milost Vám a pokoj, kteří pochybujete o správném vedení situace ze strany politiků.
- Milost Vám a pokoj zdravotníci, kteří pracujete na pokraji svých sil.
Milost a pokoj Vám dává ten, který je, který byl a který přichází.
My si nemůžeme zajistit milost a pokoj vlastními silami. Jsou nám darovány od Boha, který byl, je a který přichází. Proč to Jan napsal právě takhle? Možná proto, abychom si lépe uvědomili, že sami pomíjíme. Pomíjejí naše díla, pomíjí vlády a vládci, pomíjejí jejich díla i jejich pomníky. Bůh však nadále zůstává. Je počátkem i cílem našeho života i celých dějin. Je Alfou i Omegou, jak říká pisatel Jan. A tohle také znamená, že Pán Bůh je přítomen stále, v každém okamžiku.Ať jsme zdraví nebo nemocní, ať se nám daří nebo nedaří. Bůh nás za žádných okolností neopouští. Někdy jsme zvyklí říkat, že všechny nemoci a bolesti zhojí čas. Smíme doufat v to, že se časem věci zhojí, protože náš čas je prosycený, naplněný, určovaný Boží přítomností. A také jeho milostí, pokojem a láskou. Proto smíme doufat, že Bůh zhojí i náš nemocný svět.
Křesťanské sbory jako svícny?
Janův pozdrav pokračuje: „Milost vám a pokoj od toho, který je, který byl a který přichází, i od sedmi duchů před jeho trůnem.“ Co je to za duchy? Ve Starém zákoně v knize Daniel se objevuje představa, že každý národ má nějakého svého zástupce a Jan na tuhle představu navazuje a říká, že zástupce v nebi má i těch sedm křesťanských sborů. Oproti národům a velmocím světa je to naprosto nevýznamná hrstka lidí. Jedná se o sbory, jež živoří, jejich existence visí na vlásku.
Ale Bůh o nich ví. A to je důležitější než to, že o nich mnozí nikdy neslyšeli. V Janových viděních jsou tyto sbory později přirovnány k sedmi svícnům. Ze svícnu se šíří světlo do tmy. Bůh právě s těmito skomírajícími sbory počítá jako se svými svícny v tomto světě, aby projasňovaly temnotu světa.
Nechme se Janem utěšit, že Bůh o své církvi ví, počítá s námi, počítá s naším zvěstováním evangelia, počítá s naší službou tomuto světu. My, nedokonalá skomírající církev, jsme jako ty Boží svícny pro svět.
Věrný svědek
Milost vám a pokoj od Ježíše Krista, věrného svědka, prvorozeného z mrtvých a vládce králů země. Věrný svědek? Čeho je Kristus svědek? Především utrpení a smrti. On, Boží Syn dobrovolně a pokorně podstoupil zradu, výslech, odsouzení, posměch, bičování a ukřižování. Ví, co je to bolest, strach i slzy.
Do našeho trápení tedy nevstupuje nějaká nadpozemská bytost, které by se všechno zlé vyhýbalo, ale ten, který trpěl a zemřel. Svědek věrný, věrohodný. My se ve svých trápeních smíme o jeho slova opřít a máme je brát vážně.
Ale Jan o něm píše také jako o prvorozeném z mrtvých. Ježíš zemřel, ale Bůh mu dal povstat k novému životu jako prvnímu z celého stvoření. Touto událostí se ve světě začalo dít něco nového, co bude dokonáno na konci času, až se pro to Pán Bůh rozhodne. Tehdy stvoří nové Nebe, novou Zemi i nás samé.
Upřete zrak na Ježíše
Ukřižovaný a vzkříšený Ježíš je vládcem všech pozemských králů, píše Jan. Mnozí pozemští králové, jako byl třeba Domicián, ale i mnozí další, jenž prošli dějinami o tom samozřejmě nic nevědí. Ponechejme to na jejich zodpovědnosti. Důležité je, aby o tom věděli ti, kteří jsou sevřeni mocí svých špatných vládců a aby se spolehli, že všichni vládcové světa stejně nakonec podléhají jinému vládci – králi králů. Podléhají vládě Kristově. V Janově pozdravu nám ve zkratce ožívá velikonoční zvěst. Jako by nám Jan chtěl připomenout, že v každé době a zvláště v té špatné máme svůj pohled upírat na Krista.
Neměli bychom svůj pohled soustředit na různé „Domiciány“, nebo pouze na pandemii. Neměli bychom sledovat jen ty zprávy, které s ní souvisí. Ale měli bychom svůj pohled upřít ke Kristově kříži a jeho vzkříšení. On nám také dovolí mít od všeho zlého určitý odstup. Ne kvůli tomu, abychom se stali lhostejnými, ale proto abychom směli žít v naději své životy. Kdo řídí auto nebo kolo ten ví, jak nebezpečné je přestat se dívat na cestu. Když začneme sledovat vše co je kolem nás, tak se nám může stát, že stočíme volant a sjedeme do příkopu. Když se příliš soustředíme na všechno to špatné, může to i naše kroky strhnout do životního příkopu, nebo nás to úplně znehybní.Šiřitelé pokoje
V závěru pozdravu Jan říká: „Kristus, který si nás zamiloval a svou krví nás zprostil hříchu, nás učinil královským kněžstvem Boha, svého Otce. Vedle sebe tu stojí láska, zamilovanost a hřích. Ve špatných dobách máme sklon vidět věci černobíle. Trpící jsou vždy nevinní, mocní pouze zlí. Kniha Zjevení takhle černobílá není, jakkoli čtenářům Jan připomíná, že jsou hříšní. Jsou také Kristem milováni, mocí jeho lásky jim je odpuštěno.
My žijeme z Kristovy milosti, z Kristova pokoje. A takto osvobozeni se dokonce stáváme jeho královským kněžstvem. Stáváme se těmi, kdo Kristovu milost a pokoj mohou šířit v tomto světě.
A proto Ježíši Kristu, věrnému svědku, prvorozenému z mrtvých a vládci králů země buď sláva i moc na věky. Amen.
Rozpis velikonočních bohoslužeb
Sestry a bratři, zveme Vás do velikonočního shromáždění: |
|||
Kroměříž | Rusava | Prusinovice | |
28.03. Květná neděle | 8:00 VP | — | 10:00 |
01.04. Zelený čtvrtek | — | — | 18:00 |
02.04. Velký pátek | 8:00 VP | 14:00 VP | 10:00 VP 11:00 VP |
04.04. Neděle velikonoční | 8:00 VP | 14:00 VP | 10:00 VP 11:00 VP |
05.04. Pondělí velikonoční | — | — | 10:00 VP |
Pro pandemická opatření se bohoslužby v Holešově nekonají.
Zveme Vás do Prusinovic, nebo do kostela na Rusavě.
Modlitba
Pane Ježíši Kriste,
Tobě patří sláva i moc. Tobě, který jsi trpěl a zemřel za nás. Děkujeme za Tvou blízkost. Prosíme, pomáhej nám upírat svůj pohled k Tobě. Abychom směli žít svůj život v naději.
Amen.
Požehnání
Vyprošujeme Vám všem Boží požehnání, radost z toho, že je nám ve vzkříšeném Kristu darován nový život, nejen o Velikonocích, ale i ve všech našich dalších pozemských dnech.
Sčítání lidu 2021
Prosíme, přihlaste se ke své církvi. Ač jde o údaj nepovinný, stát z něj vychází při mnoha jednáních.
Jsme Českobratrská církev evangelická.
Za celý evangelický sbor v Prusinovicích
Mgr. Leoš Mach,
farář.